Start på side

Politiken 18-08 2018

75 I MORGEN. Det er nu to år siden, at Per Brink Abrahamsens aarhusianske livsværk, Svalegangens Dukketeater, efter flere års samarbejde blev fusioneret med Meklenborg Dukketeater. Samtidig skiftede det sammensmeltede teater navn og hedder nu Papirteatret Meklenborg, ligesom man flyttede ind hos Teater Katapult på Godsbanen i Aarhus. Alt sammen med henblik på at nytolke og udvikle denne særlige form for scenekunst.

Med skiftet sluttede Per Brink Abrahamsen et 29-årigt markant virke med sine bittesmå papirfigurer på Svalegangen – Danmarks eneste professionelle papirteater. Det var i 1987, at han rykkede op på fjerdesalen i det aarhusianske teaterhus og her skabte rammerne for et teatervirke, der har vakt opmærksomhed både herhjemme og ude i verden, bl.a. på en lang række teaterfestivaler.

Det er en teaterform, der faktisk har fulgt ham hele livet. I forbindelse med en tidligere fødselsdagsomtale her i avisen blev det fortalt, at Per Brink Abrahamsen allerede som dreng fik sit eget papdukketeater. Faktisk kunne han slet ikke læse på dette tidspunkt,så hans mor måtte læse op af rollehæfterne for ham.

Senere i livet studerede han dramaturgi og engelsk på Aarhus Universitet, og med denne faglige ballast var han i mange år en central skikkelse på Svalegangen. Han har tillige virket som oversætter og som arrangør af flere end 150 britiske music hall-show her i landet. Og som arkivar på Aarhus Teater.

Hvis man tror, at Abrahamsens dukketeater er underholdning kun for børn, tager man helt fejl. Han har i høj grad præsenteret et ’voksent’ repertoire med sine papfigurer på sit teater, der bare målte 35 gange 45 centimeter. Og hvor der i selv teaterrummet kun var plads til 20 tilskuere ad gangen.

BLANDT HANS MANGE forestillinger, hvor rollernes stemmer har været indtalt af professionelle skuespillere og med fødselaren som dukkefører, kan nævnes H.C. Andersens ’Den lille havfrue’, dramatiseringer af Nikoline Werdelins tegneserier og Peter Høegs værker, ’Nøddebo Præstegaard’ og i samarbejde med den kongelige scenograf, dronning Margrethe, bearbejdningen af Karen Blixen-fortællingen ’Skibsdrengens fortælling’ og Poul Ørums ’Komedie Florens’, ’Vølvens Spådom’ sammen med Suzanne Brøgger, foruden en Pink Floyd-teaterkoncert – og intet mindre end to operaer – Richard Strauss’ ’Rosenkavaleren’ og hele Richard Wagners ’Nibelungens Ring’!

Det var også sammen med dronningen, at Per Brink Abrahamsen i 2009 skabte H.C. Andersen-filmen ’De vilde svaner’.

Som en anerkendelse af dette omfattende virke er Per Brink Abrahamsen dekoreret med ridderkorset af 1. grad.

Peter Thygesen